Arbetsplan för block 1

Tematisk fördjupning HT13

Arbetsplan för block 1

Namn: Jonathan Wising

Epost: Se bilden nedan.

Telefon: Se bilden nedan.

Länk till digital workbook:

Handledare: Malin

info

Bakgrund & frågeställning

Många “indie spelutvecklare” ägnar mycket tid till att hitta och lösa problem.

Under arbetet med att utvekla ett “Online multiplayer spel”  i “Unreal Engine 3”  uppkommer stora mängder tekniska problem som måste identifieras och undersökas för att hitta tillräckligt mycket information om felet eller problemet för att kunna lösa det.

Så “Min direkta frågeställning är…”.

Hur kommer ett informationsinsamlingsverktyg förändra arbetet med att hantera tekniska problem i ett Unreal Engine 3 Online Multiplayer spel?

För begrepp se definitioner.

Syfte

Att skapa ett informationsinsamlingsverktyg och använda det för att sedan utvärdera hur mitt arbete förändras vid användningen utav verktyget.

Kunskapsmål

Jag vill lära mig om informations insamling både manuellt och automatiserat.

Jag vill fördjupa mina kunskaper inom game play och verktygs programmering.

Research

Jag kommer att använda mig utav följande källor:

http://www.gamasutra.com/ – En blogghemsida för spelutvecklare där det finns många artiklar relaterade till informations insamling.

http://forums.epicgames.com/ Ett öppet diskussions forum för UDK och Unreal Utväklare.

http://msdn.microsoft.com/ För almänn programmerings info för C++/C#/Windows programmering i allmänhet.

Metod(er)

Jag arbetar med utvecklingen utav ett online multiplayer spel i Unreal Engine 3 där informations insamling kommer att behöva ske. Därför är det en bra test miljö där jag kan utvärdera de värktyg jag skapar och hur det förändrar mitt arbete.

Jag kommer arbeta med C# .Net programmering för att utveckla verktyg för informations insamling.

Jag kommer att arbeta med att formulera riktlinjer för att vår användarbas skall kunna hjälpa till med upptäckten utav problem och fel i vårt Online Multiplayer Spel.

Definitioner:

Indie spelutvecklare:

Oberoende utvecklare som har en begränsad tillgång till ekonomiska medel som alltså inte till exempel kan anställa en stor mängd utav personer som kan leta efter fel och problem i ett “Online multiplayer spel”

Online multiplayer spel:
Ett spel som spelas över nätverk mot andra spelare

Nätvärk:

Lokala eller världsomspännande nätverk som är ämnade att skicka data i digital form. Internet är ett exempel på ett världsomspännande nätverk.

Unreal Engine 3

En sammansatt samling utav olika verktyg och funktioner som tillsammans blir en spelmotor som behövs för att bygga vissa typer av spel.

Informationsinsamlingsverktyg:

Informationsinsamlingsverktyg är ett verktyg som hjälper till med att samla in information om ett specifikt område. Detta skulle till exempel vara ett dator program som samlar in information som anses nödvändig för att lösa fel i andra dator program.

C# .Net:

Är ett Windows specifikt Microsoft utvecklat programmerings språk.

3 thoughts on “Arbetsplan för block 1

  1. Hej! Bra med definitionslista!

    Ändringarna i arbetsplanen går åt rätt håll tycker jag. Har bara ett par saker att säga om frågeställningen:
    Eftersom din frågeställning är “komparativ”, dvs jämförande, och du vill jämföra hur arbetet förändras med ett informationsinsamlingsverktyg så skulle jag vilja se mer dokumentation av arbetet UTAN verktyget. För att kunna svara på en komparativ frågeställning är det viktigt att du dokumenterar bägge tillvägagångssätten.
    Kan du ändra din metod för att kunna svara på frågeställningen? Alternativt ändra din frågeställning något och inte göra jämförelse?
    Svara gärna genom ett inlägg i workbooken så kan vi diskutera lite innan nästa handledning.
    /Malin

    • Det jag har börjat med är att skriva ner hur arbetet går just nu och tagit upp lite exempel på förändringar som har hänt men jag har inte byggt verktyget ännu (alltså så har jag inte börjat använda det).
      Så jag kommer nog kunna beskriva och analysera mer hur arbetet fungerar utan verktyget.
      Kanske skriva ner en mer tydlig sammanfattning utav hur det fungerar nu?

      Verktyget jag har börjat planera ihop är en blandning utav en förbättring av den användar baserade rapporteringen och ett automatiserat system som kommer rapportera de svårare och mer allvarliga problemen och samla in statistik.

      Tror du att det kommer bli okej om jag skriver ihop en tydligare sammanfattning utav hur arbetet går till för tillfället och sedan analyserar och jämför det med arbetet efter och under användningen av mitt blivande verktyg?

      • Ja, det är nödvändigt att du beskriver de problem du vill åtgärda genom att implementera en annan modell. Detta för att du ska kunna jämföra och utvärdera resultatet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s