Arbetsplan Block 4

Bakgrund.

I dagens spel har procedurellt genererat innehåll blivit mycket populärt, mycket tack vare Markus Perssons Minecraft som har en värld som teoretiskt sätt är oändligt stor.

1985 uppfann Ken Perlin Perlin Noise. Denna algoritmen skapr ett brus som är helt slumpmässigt, men sedan slätar ut det. Han skapade också en mer optimerad version som idag är känd som Simplex Noise.

Detta är en visualisering av vad algoritmen bildar för typ utav mönster (eller omönster).

Med hjälp utav olika algoritmer så som Perlin Noise (Simplex noise?) har Marcus Persson och nu hans Företag Mojang lyckats utvekla en avancerad världsgenerator som skapar fantastiska världar för spelarna att bygga i. De var inte de första som använde dig utav  procedurellt genererat innehåll, det var vanligare förr att man använde det utav optimerings syfte för att spelen inte kunde vara så stora och att generera innehållet matematiskt tog mycket mindre minne men ökade användningen utav processor kraft.

Jag vill utforska Perlin Noise i kombination med Brownian Mition grafer för att generera hightmaps för rendering utav terräng.

Dessa algoritmer är inte de lättaste att använda sig utav och därför ser jag det som en möjlighet att få utforska dess egenskaper och användnings områden inför vad som skulle kunna bli området jag vill skriva mitt kandidat arbete om.

Fråga.

På vilket sätt kan man göra en guide till Perlin noise och Brownian motion på ett lättförståeligt och applicerbart sätt för någon som är intresserad av att använda det inom spel?

Uppdatering:

På vilket sätt kan man göra en guide till Perlin noise och Brownian Motion?

Syfte.

Att på ett undersökande sätt utforska hur dessa algoritmer fungerar och producera en förklarande guide.

Research.

Information ifrån skaparen utav Perlin Noise, Ken Perlin Själv, här finns bakgrunden och excempel.

Perlin, K. (1999). Making Noise[Blogginlägg].
Hämtad från http://www.noisemachine.com/talk1/ (13-12-20)

Imformation om hur Brownian Motion kan framställas och användas.

Vidal. S. (2012,  02,06) Café Math : Brownian Motion (Part 1) [Blogginlägg].

Hämtad från http://www.cafemath.fr/mathblog/article.php?page=BrownianMotion.php (13-12-20)

Pedagogik, undervisning och lärande (intressant bpk om pedagogik och lite pedagogik historia)

Hansson, T. (2012). Pedagogik, undervisining och lärande. Köpenhamn: Bookboon. Ventus Publishing ApS.

Simpla tips för att skapa en tydlig och lärorik tutorial.

Quach, Q. (2008, 07, jan). 11 Essential Tips to Writing the Ultimate Tutorial [Blogginlägg]. Hämtad från http://www.dailyblogtips.com/11-essential-tips-to-writing-the-ultimate-tutorial/

Metod.

Ta reda på hur Perlin Noise och Brownian Motion fungerar och återskapa dessa programmatiskt  för att jag ska få en så full förståelse som möjligt för dessa två algoritmer.

Sedan fokusera på att undersöka möjliga bra sätt att förklara dem på och hitta exempel jag kan använda mig utav när jag för att förklara dem och visa på olika applicerings områden.

För att slutligen kompilera en guide baserad på det jag funnit ovan.

Litterär studie utav Perlin och Brownian Noise (Brownian Motion).

Utforska igenom att programmatiskt återskapa dessa algoritmer.

Skapa en guide för andra intresserade och förklara hur algoritmerna fungerar.

Kunskaps mål.

Utväcklat mitt sätt att förklara och förmedla information.

Kunna redogöra för hur Perlin Noise och Brownian Motion fungerar och vilka aplikationer dessa har.

Fördjupa och/eller bredda mina professionskunskaper i digitala medier.

Advertisements

2 thoughts on “Arbetsplan Block 4

  1. Hej Jonathan,
    Här kommer lite korta kommentera kring din arbetsplan som du behöver utveckla mer.
    Du har en gedigen bakgrund men finne ringen frågeställning. Min frågar är vad har du tänkt ha för frågeställning? Kommer du fokusera på den pedagogiska biten kring algoritmerna du beskriver?

    Se till att utveckla din arbetsplan kring frågeställning, research, metod (där du skriver noggrant hur du tänker gå tillvägar för din undersökning). Följa gärna mallen som du har använt tidigare block och som finns på it’s learning.

    Lycka till och se fram emot din undersökning efter ny året.

    God Jul och Gott Nytt år! =)
    /Jens

  2. Hej Jens!
    Bitarna håller på att falla på plats har en rätt grov frågeställning som är lutad åt det pedagogiska hållet.
    Har redan hoppat in och börjat forska om Brownian Motion och Perlin Noise. (det kommer ett inlägg om det om någon dag eller så)
    Har inte kommit till att hitta litteratur som går igenom pedagogiska grundprinciper ännu, känner att det kan vara bra att plocka ut några punkter att tänka på.
    Jag har också tänkt kolla hur folk brukar skriva guider och eller hur de gör video förklaringar vilket är något som jag märker skulle kunna underlätta att förklara hur Brownian Motion fungerar.

    Tack för feedbacken! Uppskattas verkligen och jag håller med om att den inte är utförlig nog och jag ska bättra mig.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s