Arbetsplan för block 2

Bakgrund

Plats baserade spel är ofta baserade på användarens position i världen utifrån GPS koordinater. Detta gör att många plats baserade spel är låsta till att användas utomhus eller tvingas användas med hjälp utav redan för lagrad data.

Eftersom de flesta platsbaserade spel är spel som spelas på handhållna enheter med GPS mottagare blir ofta spelmekanikerna väldigt beroende utav GPS positionen. Spelmekanikerna går ofta ut på att spelaren ska befinna sig på en speciell plats i världen.

Fenomenet med plats baserade spel startade så fort telefoner med GPS började komma ut på marknaden, med andra ord runt 2000. Den första leken som använde sig utav GPS var så kallad “Geocaching”.

Geocaching är lite som skattjakt där folk lämnar ledtrådar till sina skatter som finns på angivna positioner i världen. Detta är mer en lek än ett spel då det har ganska lösa regler och organisationen bakom skulle kunna bestå utav ett mindre forum där folk lägger upp sina små äventyr och kluriga gömställen.

Här är ett exempel på en svår Geocache:

Andra exempel på plats baserade spel är spel så som CodeRunner, det är ett spel som har Geocaching som mekanik där man lämnar lösenord och ledtrådar till spelet i den fysiska världen.

I CodeRunner spelar man som en hemlig agent som jobbar för “Department of privacy” och det är dom man får uppdrag ifrån som kan bestå utav att man ska skaffa fram ett lösenord på en speciell plats eller att spionera på någon annan som ska gömma ett lösenord.

Båda dessa spelen är tungt beroende utav GPS positioner för att kunna fungera och spelas utomhus.

Intressanta saker börjar hända då man använder sig utav “local space” istället för “world space” som en programmerare skulle uttryckt sig. Alltså att om man helt slutar att bry sig om vart i den riktiga världsomspännande världen spelaren befinner sig och skapar en “lokal värld” som kan baseras på vad än spelaren väljer att basera den på. Detta skulle till exempel vara att ha sin skola eller sin stad som en “värld” eller fysisk plats där spelet pågår. Man bara lokaliserar den riktiga världen och gör spelet mindre beroende utav positionering.

Syfte

Att undersöka användningen utav trådlösa nätverk som substitut för GPS satelliter i ett plats-baserat spel.

Frågeställning

På vilket sätt kan informations teknologi så som trådlösa nätverk användas i ett plats-baserat spel för att undvika användningen av GPS?

Metod

Literatur stidie Nätverks och API dokumentation.

Literatur studie i Speldesign.

Undersökning igenom prototyp byggande.

Kunskapsmål

Jag ska ha fördjupat mig i speldesign.

Jag ska ha utvecklat mitt sätt att använda mig utav akademiska källor och referenser.

Jag ska ha bräddat mina kunskaper om programmering på andra plattformar.

Jag ska ha utvecklat sättet jag bygger och testar prototyper på.

Research

Bakgrunds problem research.

João Tiago Pinheiro Neto Jacob and António Fernando Coelho, “Issues in the Development of Location-Based Games,” International Journal of Computer Games Technology, vol. 2011, Article ID 495437, 7 pages, 2011. doi:10.1155/2011/495437

Biscegliam, D. (2013, Februari 1). Guest Post: Resurrecting Location-Based Games. Insidesocialgames.com. Hämtad Oktober 12,2013, från http://www.insidesocialgames.com/2013/02/01/guest-post-resurrecting-location-based-games/.

Wifi distans uträkningar och trilateration.

Miller, R. Part 1: Wifi-based trilateration on Android. Hämtat Oktober 12, 2013, från http://rvmiller.com/2013/05/part-1-wifi-based-trilateration-on-android/

A theory of fun, speldesign research om vad som gör spel roliga.

Koster, R. (2005). A theory of fun for game design. Scottsdale, AZ: Paraglyph Press.

Infotmation om geocashing

Geocashing. (2013). The History of Geocaching. Hämtad 2013-11-02 från, http://www.geocaching.com/about/history.aspx

Radiofyrar som används för geocashing finns tillgängliga

Murph, D.M. (Oct 15th, 2010) Garmin’s $23 Chirp wireless beacon brings geocaching thrills to Oregon, Dakota GPS units. Hämtad November 2, 2013, från http://www.engadget.com/

Nyttig info

Plats baserade spel: http://en.wikipedia.org/wiki/Location-based_game

IEEE_802.11 – http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s