Min Guide

Tanken med mitt arbete var att resultatet skulle kunna precenteras i en guide till hur man kan använda brownian motion och perlin noise tillsammans för att skapa en procedurellt genererad värld. Och det blev något liknande, jag har försökt att förklara hur dessa matematiska algoritmer fungerar och hur de kan användas för att framställa heightmaps.

Jag har studerat en aning pedagogik och kollat hur constructive alignment, konstruktiv länkning används men jag anser att jag inte har gjort ett bra jobb att implementera det i någon guide form. Visst har min guide en röd tråd som leder till en produkt men det är ungefär där likheterna slutar. Något som jag har märkt fungerat bra för mig i mitt lärande är dock att få prova och testa på det jag lär mig.

Och jag fann ett bra sätt att relatera till det man själv gör igenom Pseudokod alltså låssas kod so är förenklad och bara finns där för att beskriva hur någonting fungerar igenom att dela upp det i instruktioner eller moment.

Det dåliga med Pseudokod är att man måste förstå lite programmering och matematik för att kunna hänga med så jag har försökt att förklara hur det fungerar i ord med liknelser också för att även om man inte förstår allt så ska man kunna hänga med och lära sig något.

Den referens jag har till Pseudokod som i alla fall är utav någon akademisk härkomst är ett kort beskrivande papper som beskrivs bäst som en “handout” ifrån Cornell University skriven utav Nishimura. N.

http://www.cs.cornell.edu/Courses/cs482/2003su/handouts/pseudocode.pdf

Min guide går att läsa här: Guide

Leave a Reply

