Kort update

Under veckan har jag knåpat med min Perlin Noise algoritm. Har problem med något någonstans som skapar ett felaktigt noise an aning drygt.

Jag har fått en rätt bra förståelse för hur Noise algoritmen fungerar och börjar fundera på hur man kan förklara hur den fungerar.

Kommit fram till att perlin noise kan beskrivas rätt bra med hjälp utav ett rutnät med vikter hängande i sig. Idén fick jag utav Carl Sagan som måste vara/var en av de bästa  i världen på att förklara saker. Iden med rutnätet fick jag ifrån Cosmos (1980) där Carl Sagan förklarar hur svarta förändrar universum.

Såhär ser en bild ifrån min perlin noise ut för tillfället, inte så smooth.

Capture

Sagan, C. Druvan, A. Soter, S. (Författare), & Malone, A. (Regissör). (1980). Cosmos A Personal Voyage [TV-program]. USA:KCET

.

One thought on “Kort update

  1. Hej,
    Här kommer några punkter kring dina inlägg som du kan fundera på eller utveckla din kommande inlägg.

    ”Algoritmen jag använder är relativt lättförstådd och jag kommer att utveckla en bättre förklaring med tiden men den fungerar igenom att man väljer ut en punkt att börja på.” – På vilket sätt är den lättförstådd och för vem?

    ”Efter att ha läst igenom det så känns det inte som jag fått ut det jag förväntade mig.” – Vad är det du vill få ut av pedagogiken?

    ”Något ifrån boken jag läste som just slog mig va hur han pratade om att det finns mycket lätt tillgänglig kunskap på internet men att man ofta blir lämnad till att försöka verifiera äktheten utav informationen själv.” – Vad har du dragit för slutsatser på detta?

    Kör hårt
    /Jens

Leave a Reply

