En aning pedagogik.

Idag har jag spenderat morgonen med att läsa igenom delar ur en bok om Pedagogik som jag hittade på summon som till synes är skriven utav någon utav lärarna på kampus Gräsvik. Boken heter ”Pedagogik, undervisning och lärande”. Jag har inte läst igenom hela boken men läste igenom delar och kapittel 3-4 som handlar om Pedagogens professionalism och Pedagogens hantverk.

Efter att ha läst igenom det så känns det inte som jag fått ut det jag förväntade mig. Sättet som pedagogiken framförs i den här boken känns väldigt filosofiskt och nästan lite ”kinesisk mästare med vitt långt skägg” på en del bitar. Troligtvis lite på lite för hög nivå för mig.

Jag plockade också fram en något mindre akademisk källa (en blogg artikel) som är mer som en tutorial till hur man gör bra tutorials bra utifrån författarens eget perspektiv iallafall.

Något ifrån boken jag läste som just slog mig va hur han pratade om att det finns mycket lätt tillgänglig kunskap på internet men att man ofta blir lämnad till att försöka verifiera äktheten utav informationen själv.

Hur som helst tog jag med mig ett par saker ifrån denna artikel.

Det är viktigt att först beskriva vad målet är med att läsa/titta igenom tutorialn.

Att man ska vara kort, koncis och tydlig.

Att använda verktyg så som bilder och demonstrationer är viktigt för att skapa förstående.

Förklara så att en 10åring kan följa med.

Referenser:

Hansson, T. (2012). Pedagogik, undervisining och lärande. Köpenhamn: Bookboon. Ventus Publishing ApS.

Quach, Q. (2008, 07, jan). 11 Essential Tips to Writing the Ultimate Tutorial [Blogginlägg]. Hämtad från http://www.dailyblogtips.com/11-essential-tips-to-writing-the-ultimate-tutorial/

Leave a Reply

