Prototyp byggd

Prototypen.

Min prototyp består utav en Android-applikation som har ett hårdkodat uppdrag som går ut på att man ska ta sig till ett access punkt och få en tillräckligt bra mottagning för att kunna ”avkryptera” ett meddelande som beskriver vart i byggnaden man kan hitta det hemliga lösenordet. Lösenordet är nyckeln ett litet kryptografiskt pussel som spelaren får lista ut för att sedan kunna hitta den gömda skatten.

Spelkonceptet är löst baserat på så kallad geocaching, och använder sig utav trådlösa nätverk som beacons. Beacons har använts i geocaching och det finns till och med produkter som är anpassade för att sända ut meddelanden och beskriva positioner vid geocaching. Lite så är det jag använder de trådlösa nätverken för att räkna ut signal styrkan.
w code

När signalstyrkan når 100% så börjar avkodnings processen och när den är klar så får användaren en ledtråd om vart nästa meddelande kan hittas. Avkodnings processen är egentligen bara ett sätt att säkerställa att spelaren står tillräckligt nära platsen där han behöver befinna sig. Prototypen på bilden är inte funktionell och saknar lite siffror för att den inte körs på en mobiltelefon med wifi. Prototypen fungerar mycket väl på en handhållen Android enhet.

Referencer:

Geocashing. (2013). The History of Geocaching. Hämtad 2013-11-02 från, http://www.geocaching.com/about/history.aspx

Murph, D.M. (Oct 15th, 2010) Garmin’s $23 Chirp wireless beacon brings geocaching thrills to Oregon, Dakota GPS units. Hämtad November 2, 2013, från http://www.engadget.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s