Prototyp koncept.

För att kunna utvärdera och reflektera över hur vidare det är möjligt att skapa plats baserade spel som inte nödvändigtvis behöver GPS kommunikations möjligheter så behöver jag testa distans bedömning med hjälp utav trådlös signalstyrka.

För att snudda lite vid ett par punkter ifrån boken ”A Theory of Fun”, att använda lite pussel för att göra spelet mer intressant utnyttja lite kryptografi i form utav Enkla krypteringar och lösenords hashnings metoder.

Tanken med prototypen är att den ska använda sig utav Mobilteknologi och operativsystemet Android.

Det jag tänkt mig är att man ska gömma en beskrivning in ut i en access punkt (trådlös nätverks sändare) där spelaren ska få komma tillräckligt nära accesspunkten och sedan använda accesspunktens MAC adress för att dekryptera ledtråden som leder spelaren på en liten skattjakt för att hitta det gömda lösenordet som behövs för att knäcka det hemliga krypterade meddelandet.

Principen är väldigt lik Geocashing där man letar reda på ledtrådar som leder en på en liten skattjakt . Men vi kan utnyttja access punkter som checkpoints och sedan några kryptografiska pussel för att få fram det hemliga meddelandet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s