A theory of fun, en bok

Efter att ha listat ut vad en Android kan hjälpa till med vad det gäller trådlösa nätverk så har jag hoppat på Speldesigns tåget och läser boken ”A Theory Of Fun In Game Design”, denna bok fick jag rekommenderad ifrån mina designer kollegor. Den tar upp vad ett spel är för något och vad som faktiskt gör ett spel roligt, intressant och fängslande. Med den kunskap som boken delar med sig av hoppas jag kunna skapa roligare och intressantare spel/spelprototyper.

En mycket intressant sak som Koster (2005) säger är “To make games more long-lasting, they need to integrate more variables (and less predictable ones) such as human psychology, physics, and so on.” (p. 34.).

Det här citatet är väldigt relevant för det jag arbetar med för tillfället, bakgrunden till citatet handlar om pussel och mönster som man som människa gärna vill reda ut och lösa och för att göra ett spel “djupare” och ge det mer speltid och roligare pussel så måste man ta in fler variabler i sitt spel alltså fler data som spelar roll i hur spelet utspelar sig.  Jag använder mig utav variabler ifrån verkligheten i mitt prototyp arbete  för plats baserade spel och om jag kan använda mig utav mer data än vara nätverks information skulle det kunna förbättra upplevelsen avsevärt.

Koster, R. (2005). A theory of fun for game design. Scottsdale, AZ: Paraglyph Press.

Leave a Reply

