Informations teknologi I omgivningen

På ett kontor kan man förvänta sig att finna ett par trådlösa nätverk en bunt med datorer skrivare och troligtvis lika många mobiltelefoner som datorer.

Det jag vill försöka gör är att komma på ett par intressanta sätt att använda dessa i ett plants baserat spel.

De flesta plats baserade spel är mobil spel huvudsakligen för att de flesta platsbaserade spel kräver att man vandrar runt i ett område, mobila plattformar är också ofta utrustade med GPS vilket är den informations källa som många väljer att bygga sina platsbaserade spel på.

Jag tänker försöka mig på att inte göra spelmekanikerna beroende utav GPS koordinater utan att istället basera interaktionen med omgivningen baserat på bland annat trådlös nätverks kommunikation.

Den information om trådlösa nätverk man får tillgång ifrån Androids SDK är

-Namn

-Identifierings tag (mac adress)

-Signalstyrka i dB

-Funktions lista (Vilka krypteringar och anslutnings funktioner som finns tillgängliga)

Det är inte så mycket som jag hade hoppats på men det räcker för att få igång en liten test plattform.

Till en början behöver jag kunna bestämma en ungefärlig distans till det trådlösa nätverket och detta är nog en ganska klurig uträkning i och med att fysik inte är mitt starkaste ämne så har jag fått gräva lite i mina matte böcker och söka efter info online.

Efter att jag skrivit en liten app som försöker räkna ut en ungefärlig distans till en wifi-sändare i meter upptäckte jag att det är ett väldigt opålitligt sätt att mäta ut en exakt distans på.

Problemet ligger i att formeln man använder räknar på signalstyrkans avtagande i luft och så fort det kommer en vägg i vägen så kommer distans uträkningen bli mycket opålitlig. Även då inget förutom luften är i vägen så är det svårt att få exakt data då mottagarens orientering också spelar stor roll. Mätningen är dock användbar på avstånd mellan 0-10 meter igenom luft då distansen inte är fel med mer än ca en meter. Vilket är en felmarginal på 10%.
Mätningsproblem

Leave a Reply

