Vad är det jag gör?

När jag som programmerare arbetar med en spelproduktion så är en utav sakerna jag spenderar mycket tid med att hitta tekniska problem. Ett av de tekniska problem jag arbetar med är ofta bara ett logiskt missförstånd eller en miss i tänkandet.

Andra missförstånd mellan programmeraren och själva ramverket (alltså de hjälp funktioner som spelmotorer är byggda utav) framkallar också buggar.

Ett exempel på ett logiskt missförstånd är följande:

Det önskade beteendet när man trycker på hopp knappen är att spelaren hoppar om spelaren har tillräckligt med energi.

logikförklaring

Diagrammet ovan demonstrerar ett felaktigt beteende där spelaren inte kan hoppa om spelaren har energi.

Det har skett ett logiskt missförstånd!

För att lösa det här problemet behöver jag byta plats på de två gula handlingarna.

Ett problem i sammanhanget är alltså när ett önskat beteende inte sker. Problem kan då alltså appliceras på både design och grafik.

Ett grafiskt exempel av ett problem skulle kunna vara att ett objekt ska se ut på ett sätt som får spelaren att uppmärksamma det men spelaren uppmärksammar det inte, då har ett problem uppdagats.

Problem är alltså en mycket generell benämning och därför har jag valt att begränsa mig till ”tekniska problem” eller så kallade ”buggar”.

I den här fördjupningen är tanken att jag ska se på hur processen jag använder i dags läget för att hantera buggar kan förändras vid användningen utav ett verktyg för att samla ininformation.

För att kunna göra denna jämförelse så måste jag beskriva min aktuella process vilket kommer ske i nästa post.

Leave a Reply

